Alsacessa eli Elsassissa toimivan Suomi-seuran tarkoituksena on yhdistää alueen suomalaiset järjestämällä erilaisia tapahtumia vuoden mittaan. Perinteiksi ovat muodostuneet patikat, joulujuhlat, teemapäivät, suomalaiset elokuvaillat, tutustumisretket uuteen elinympäristöömme. Seuralla on myös oma kirjasto. Alajaostona toimii lasten Suomi-Koulu. Blogin kautta tiedotamme meitä ulkosuomalaisia ja melkein elsassilaisia ajankohtaisista asioista, vaaleista vapaa-ajanrientoihin!
30.3.2010
Kirja-ilta 30.3.2010 klo 18.30
pidetään Sofi Oksasen romaanista Puhdistus Erika Niemelän alustamana.
28.2.2010
28.2.2010 Eislaufspass
Luistelua Offenburgin jäähallissa:
http://www.messeoffenburg.de/html/besucher413.html
http://www.messeoffenburg.de/html/besucher413.html
26.2.2010
13.1.2010
Suomi-koulun kevätkausi
Tässä ovat kevätkauden koululauantait, laita kalenteriin:
16/01 , 30/01, 27/02, 13/03, 27/03, 24/04, 15/05, 29/05 ja 12/06.
16/01 , 30/01, 27/02, 13/03, 27/03, 24/04, 15/05, 29/05 ja 12/06.
3.12.2009
Elsassin suomalaisten 1. kauneimmat joululaulut valokuvina
29.11.2009
Joulujuhlaa valokuvin
Tässä muutama tunnelmakuva joulujuhlastamme:
****
Seura kiittää vielä tombolalahjoittajiaan: Viking Line, kauneushoitola Aurore Boreales, Suomen Edustusto, Ex Libro, Chalet des Lutins
23.11.2009
Suomalaisten joukko kasvaa!
"Olen syntynyt Saksassa, äitini on suomalainen ja isä saksalainen. Olen aina tuntenut itseeni jotenkin "erillaiseksi". Pari vuotta vanhempieni eron jälkeen muutin Suomeen äitini kanssa, olin silloin 14 vuotias. Vaikka kävin saksalaista koulua ja olin muutenkin paljon ulkomalaisten kanssa, löysin siellä sen osan joka minussa puuttui. Olisin silloin voinut tulla suomalaiseksi, mutta olisin menettänyt saksalaisen kansalaisuuden. Ajattelin aina, että lähtisin takaisin Saksaan opiskelemaan, Suomeen en kuvitellut jääväni huonon kielitaidon takia. Sitten "eksyinkin" Ranskaan, ja täällä asiat hoituivat helpommin saksalaisena, koska Suomi ei vielä kuulunut Euroopan unioniin. Kun menin 1994 naimisiin ranskalaisen kanssa, en katsonut tärkeäksi tulla ranskalaiseksi, koska ainoa asia, jota en pysty tekemään saksalaisena täällä, on käydä presidentinvaaleissa...Noin 4 vuotta sitten sain kuulla (seuran kautta ? en oikein muista, ehkä se oli sutinoissa) - toim. huom. seuran tiedotus on oikeasti hyödyllistä! - että nyt voi saada Suomen kansalaisuuden takaisin tai anoa sitä, jos on suomalaisen jälkeläinen. Otin asiasta selvää, mutta se tuntui hankalalta ja kalliilta, koska piti ensin anoa Saksasta ettei menetä saksalaista kansalaisuutta. Koko homma olisi maksanut n. 500 euroa. Sitten vuonna 2007 laki muuttui taas ja ei enää en tarvinnut sitä Saksan anomusta, hinta romahti siihen 240 euroon. Kuitenkin odotin ihan viime tippaan asti ennnen kuin tein päätöksen, koska se oli vain sellainen tunneasia: halusin vihdoin olla papereissa sitä mitä olen aina ollut sydämessä. Vasta kun vein anomuksen edustustoon ja juttelin Kaisan kanssa tajusin, että siitä voisi ehkä myös olla hyötyä esim. asunnonostossa Suomessa, tai jos haluaa muuttaa takaisin Suomeen. Eihän sitä ikinä tiedä miten elämässä vielä käy. Ranskalainen mieheni on aina kannattanut mun päätöksiä. Varmasti on ylpeä siitä, että hänellä on niin eksoottinen vaimo...haha. Olen aina kertonut ihmisille täällä, että olen moitié allemande moitié finlandaise ja nyt se on ihan totta. Olen usein miettinyt (kun kaikki aina sitä kysyvät) miksei ranskalaiseks: se varmasti johtuu siitä, että äitini on aina ollut suomalainen, vaikka on asunut koko aikuiselämänsä Saksassa. Vaikka olen nyt asunut 25 v Ranskassa, en vaan tunne itseäni ranskalaiseksi."
20.11.2009
Tombola!
Saksalaisessa Vikingline toimistossa Carola Öhblum (+ son équipe) palvelevat teitä suomeksi ja ruotsiksi. Sieltä saatte laivalippuja Ruotsiin ja Suomeen sekä mökit Ahvenanmaalta ja monenlaisia pakettimatkoja. Huom! Uusi reitti Baltian maitten kautta.
Vikingline - Carola Öhblum
Große Altefähre 20-22, D - 23552 LÜBECK
Tel:+49- 451-384630, info@vikingline.de,http://www.vikingline.de/
15.11.2009
Kauneimpia joululauluja Strasbourgissa
Ranskan suomalainen evankelis-luterilainen seurakunta kutsuu kaikki Elsassin suomalaiset laulamaan kauneimpia joululaulujatiistaina 1. joulukuuta kello 19h luterilaisessa Saint Pierre le Jeune -kirkossa, place St Pierre le Jeune, Sofitelin vieressä. Kutsuvieraina kirkon ulkosuomalaistoimikunta piispa Wille Riekkisen johdolla ja nuorisokuoro Kannelkellot Helsingistä.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)